سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس ادعا کند که به انتهای دانش رسیده است، نهایت نادانی خود را آشکار ساخته است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :0
کل بازدید :6757
تعداد کل یاداشته ها : 8
103/2/31
4:26 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
علی رضا حمیدنژاد[17]
کارشناس ارشد علوم تربیتی

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
فروردین 90[3]

روش اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در کلاس درس

برای پیشبرد این برنامه درکلاس ،معلم فقط به یک داستان برای هرکودک ، به علاوه یک کتاب راهنمای آموزش ویژه خودش نیاز دارد. با وجود این ،معلم باید برای یادگیری نحوه هدایت بحث فلسفی دوره ای را بگذراند. او باید یاد بگیرد که چگونه از تمرینات استفاده ومباحث راطرح کند واینکه چگونه کودکان را به فکر کردن برای خودشان ودرباره خودشان ترغیب سازد .

بچه های یک کلاس بهمراه معلمشان حلقه وار دورهم می نشینند ورو در روی هم با یکدیگر به مباحثه می پردازند . ، شاگردان ، قسمت تعیین شده کتاب رابا صدای بلند می خوانند ، البته نه بیشتر از یک پاراگراف در هربار (توزیع یکسان وقت هم درمیان کودکان نباید فراموش شود که پیامدها واستلزامات دموکراتیکی بهمراه دارد.) . وقتی قرائت یک پاراگراف تمام شد ،معلم با این پرسشها شروع می کند : آیا دراین متن چیز مبهمی برای شما وجود دارد ؟ آیا می توانید احساس خودتان رادر قالب یک پرسش بیان کنید ؟ سپس معلم پرسش هردانش آموز رابر روی تخته سیاه می نویسد ونام دانش آموز را به همراه شماره صفحه وشماره سطر مورد بحث درکنار آن یادداشت می کند . پس از آن می پرسد چه کسی می خواهد بحث را آغاز کند . دستها بالا می رود ومعلم یکی ازدانش آموزان را انتخاب می کند تا درباره پرسشهای نوشته شده برروی تخته سیاه بحث را شروع کند . در لحظه مناسب معلم ممکن است تمرین را درخصوص آن موضوع خاص از کتاب کمک آموزشی مطرح کند .

فرض کنید که پرسش چیزی شبیه به این است : (آیا هری وبیل دوست هستند؟) بزودی کودکان شروع به درک این نکته خواهند رسید که مفهوم دوستی ، مبهم یا دوپهلو است یا هر دو ایراد ر ادارد وبدین ترتیب معلم می تواند بحثی رادر زمینه ماهیت دوستی مطرح کند.